onsdag 6 april 2016

1 Korintierbrevet 14 (Chuck Smith)


I 1 Korintierbrevet kap 14 talar Paulus om andligheter (pneumatika), det som brukar översättas andliga "gåvor."

Chuck Smith, som undervisar i  länkade videon, anser att Gud genom sin Ande ger en kristen gåvan att tala i tungor när den troende inte vet hur han/hon kan uttrycka sin glädje och hängivenhet till Gud genom ord. Tungotal är ett privat bönespråk som uppbygger den troende. Det är ett språk som går förbi intellektet.

Gåvan att profetera i Nya Testamentet handlar om att ge och ge vidare Guds ord. Att lära ut och delge insikter i skrifterna: Att undervisa, förmana och trösta de troende. Ungefär det som Apostlarna gör i breven. Men att därifrån säga att jag har gåvan att profetera: jag är en apostel och profet som profeterar för dig din framtid, så säger Gud. Det är att ta sin gåva in på lagbrottets område (Bibeln är färdig och det kan inte adderas budskap från Gud som någon måste ta som Guds ord). Gud ger människor profetiska budskap i NT och också idag. Vad jag förstår ofta i kritiska situationer. 

Jag har personligen inte något problem med att människor talar privata bönespråk! Härligt om man har en nära relation till Gud. En annan sak blir det när hela församlingen ska tala privata bönespråk och profetera på samma gång - utan tolkning. Barbarer talar och ingen förstår vad som sägs, säger Paulus i samma kapitel 14.

Jag vill be med anden (pneumati), också be med förståndet (nous). Jag vill sjunga med anden, också sjunga med förståndet. Det är Paulus ord i 1 Kor 14:15.

Det står inte:
Jag ber i anden utanför/bortom/utan förståndet, och jag sjunger i anden utanför förståndet.

Min kommentar: Mycket onödigt tjafs kunde skippas om vi läste och tog till oss vad Gud menar här! Ingen kristen är sämre eller bättre än någon annan. Vi är ju redan döda.  Personliga erfarenheter har alla, men man ska inte lära ut saker utanför gränserna Guds ord sätter.

Andens gåvor är för någon. Så att de som saknar tro kan börja tro, och de som inte litar på någon kan börja lita på Gud. 

1 Cor 14, Chuck Smith
https://www.youtube.com/watch?v=rFyQU6ikHQ8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar