onsdag 13 april 2016

Fem frågor till muslimer (Jacob Prasch)


Fem frågor till muslimer. Av Jacob Prasch

Kulturell Islam eller fundamentalism? De flesta kristna är det kulturellt sett (namnkristna). Man föds och döps in i en kyrka och kallas (eller kallar sig) kristen. Andra är kristna av övertygelse (brukar ibland kallas nedvärderande ord som fundamentalist). Precis så är det också med muslimer. Många i muslimska länder föds som muslimer och fortsätter vara det utan att reflektera djupare på vad det innebär. 


Jacob Prasch (pastor och apologet från New York) har bott i flera muslimska länder och samarbetat med många muslimer inom turistbranschen. Frågorna bottnar inte i okunnighet om vad Islam lär. Han intygar att frågorna är inte heller är oförskämt menade.

Här är fem frågor Jacob Prasch har till muslimer som är det av övertygelse: 

1 Allah, är det samma Gud som kristna och judar tror på?

Gud heter Jahwe/Jehovah (YHWH), Elohim, kallas Adonai (Herren) och Gud. Allah betyder Gud på arabiska, men också månguden Allah (som fanns innan Islam). Zum zum källan, Kaaba, pilgrimsresan till Mecka mfl saker fanns redan innan Islam. Hur kan då kristna och judar ha samma Gud som Islam?

2 Muhammeds karaktär: Hade han rätt att gifta sig med Aisha (6 år)? Vad säger Haditerna om det? Om så: Hur kan han vara Guds största profet? (Frågan är inte oförskämt menad!). Muhammed sägs ha invigt äktenskapet när Aisha var 9 år enligt Haditerna. Det finns liknande fall av sex med minderåriga inom Romersk katolicism, men när det upptäcks brukar det bli rättegång.

3 Hur kan Koranen säga att "solen blir trött och lägger sig i en lerig pöl" varje kväll? När muslimska astronomer kan mycket om astronomi, och vet att det inte är så? (Det är inte här frågan om poetiska uttryck eller fabler. Koranen säger sig vara Guds direkta ord och felfritt)

4 Jesu mor hette Miriam (Maria, Mary) och Moses syster hette också Miriam. Moses syster levde 1300 år innan Jesu mor. Varför säger Koranen att de är samma person? Hur kan Koranen i så fall rätta fel i Bibeln, och hur kan Koranen ha rätt i allt den säger?

Versen, som talar om Jesu mor Miriam, säger: 
O Aarons syster! Din fader var inte en dålig man, inte heller din moder en okysk kvinna (Quran 9:27-28)

Mose och Aaron var bröder. Och deras syster hette Miriam. Hon var Aarons syster.

5 Är församlingen (Umma) enad eller delad? Det sägs att alla muslimer är enade (Umma).

Kristna är delade i olika falanger (pingstvänner, baptister, metodister mfl) -men är inte muslimer det också?

Five questions to Muslims
https://www.youtube.com/watch?v=kcSdrISWEkQ&nohtml5=False

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar